Kurumsal Veri Yol Haritası Nasıl Oluşturulur, Neden Önemlidir?

Dijital dönüşüm çağında veri üretimi hızlı bir şekilde artış göstermektedir. Kurumlar büyük hacimli verilerin depolanması, işlenmesi ve paylaşılmasında hızı ve verimliliği arttırmak için farklı yöntem ve teknolojileri kullanmaktadır.

corporate_roadmap_(1)

Günümüz dünyasında veriler de şirketlerin sahip oldukları varlıklar arasında yerini aldı. Artık veriler şirketlerde inovasyonu destekleyerek, karar alma mekanizmalarının merkezinde yer almaya başladı. Bakış açısında gerçekleşen bu değişim sadece yönetim seviyesindeki bilinci değil, ekiplerin tüm kademelerinde bilincin artması ve yüksek teknolojinin kullanılması ile kendini göstermeye başlamıştır.



Peki, bugün tüm şirketler karar mekanizmalarında verileri kullanmak için uygun alt yapı ve organizasyonlara sahip mi? Halihazırdaki teknolojiler nasıl daha etkin kullanılabilir?



Deneyim ve sezgilerle alınan kararlar dijitalleşen dünyada doğru kararların verilmesi için yeterli olmamaktadır. Karar noktasında deneyim ve sezgilerin yanında verilerin de kullanılması doğru kararların alınabilmesi için çok önemlidir.



Dijital dönüşüm ile birlikte veri paylaşımında yaşanan artışlar verilerden değer ve anlam kazanmaya yönelik yapay zekâ projelerinin çoğalmasına ve bu teknolojilerin etkin kullanımına ihtiyaç doğurmaktadır. Yapay zekâ projelerinin ve diğer analitik çalışmaların olmazsa olmazı doğru ve kaliteli veriler ile çalışmaktır. Aksi takdirde analitik çalışmaların çıktıları faydanın ötesinde zarara bile neden olabilir. Bu noktada verilerin kalitesini, güncelliğini ve bütünlüğünü sağlamak ve sürdürülebilir bir yapıyı oluşturmak için şirketlerin tanımlanmış bir veri stratejisine ihtiyacı vardır. Bu veri stratejisi, şirketlerin iş hedeflerinin ve stratejilerini destekleyecek şekilde kurgulanmalıdır. Biz de Doğuş Teknoloji olarak verilerin yaşam döngüsü içerisinde kalite gereksinimlerini sağlamak, verilerin karar mekanizmalarında doğru ve etkin kullanımını sağlamak için veri stratejisi ve yol haritası projeleri gerçekleştiriyoruz. Şirketimizin, grubumuzun ve diğer müşterilerimizin iş stratejilerine uygun veri stratejilerini belirliyor ve veri yol haritalarını birlikte geliştiriyoruz.

Veri Yol Haritası (Data Roadmap) Nedir?


Veri yol haritası (data roadmap) şirketlerin iş stratejilerine uygun veri stratejisine sahip olmasında gerekli olan projelerin belirlenmesi, önceliklendirilmesi ve kısa-orta vadeli planlamalar ile takvime konumlandırılarak takip edilecek yol haritasının belirlenmesidir. Şirket içerisinde alınacak kararlarda veri yol haritası (data roadmap) planlamasından yararlanılmalıdır. Çünkü küçük olarak gözüken birçok veri, doğru karar almayı etkileyecek büyük iş fırsatlarına dönüşme potansiyeline sahiptir.



Her şirketin veri yol haritasını (data roadmap) belirleme çalışması öncesinde, mevcut iş stratejisini ve kısa-orta vadedeki hedeflerini belirlemiş olması önem arz etmektedir. Veri yol haritası (data roadmap), bir kuruluşun verilerle ilgili hedeflerine ulaşmak için atması gereken adımları özetleyen bir plandır.



İstenen sonuçlara en hızlı şekilde ulaşmak için tamamlanması gereken veri ile ilgili girişimleri, projeleri ve faaliyetleri ana hatlarıyla belirleyen stratejik bir belgedir. Veri stratejisi odağında verinin yönetişimi, veri yetenekleri, verilerin işlenmesi, analitik çalışmalar, teknoloji & alt yapı ve veri mimarisi veri yol haritasının (data roadmap) kapsamındaki alanlar olarak sıralanabilir.



Veri Yol Haritası (Data Roadmap) Hazırlamanın Avantajları Nelerdir?


Bir veri yol haritası (data roadmap) hazırlamanın, şirket stratejilerine etkili bir şekilde ulaşmanın yanında, yönetim kademesi ve çalışanlar arasındaki iletişim, süreçlerin izlenebilirliği gibi birçok avantajı da bulunmaktadır.



Veri yol haritası (data roadmap) kurum için gerekli veri yönetişim projelerinin önceliklendirilerek, takvime uygun olarak ilerlemesini sağlar.



• Roadmap içerisinde çalışanlar için farklı sorumluluk atamaları olabilir. Bu sebeple yöneticiler, her çalışanın gerçekleştirdiği performanstan hızlı bir şekilde haberdar olabilir ve aradaki iletişimi güçlendirebilir.



• Veri yol haritası (data roadmap) kapsamında iş birimleri ve kurum çalışanları veri yönetişim rollerini sahiplenir. (Veri sorumlusu, data translator vb.) Veri yönetişimi için operasyonel modelin kurulması ile, veri özelinde alınan kararlar bütüncül veri stratejini destekleyecek hale gelir.



• Stratejik hedefe doğru giderken; en verimli ve doğru olan süreçler tasarlanmaya çalışılır. Bu çalışmalarda rol alacak çalışanların rol ve sorumlulukları ile hangi noktada kimin etkin olduğu, kimin karar verici olduğunu tanımlanmaktadır.



• Veri yol haritası (data roadmap), farklı departmanların bir araya gelerek veriler için ortak karar almasına ve veri odaklı iş geliştirme için ortak projeler çıkarılmasını sağlar. Kurumun kollektif bilincini arttırarak veri odaklı kültürel dönüşümünü destekler.



• Veri yönetişimi süreçleri ile verilerin kurum genelinde bütüncül yönetimi sağlanır. Bu sayede finansal kayıpların önüne geçilmesi, tekrarlanan operasyonel işlerin azaltılması, sahip olunan verinin kalitesinin arttırılması gibi birçok fayda sağlar. Kaynakların doğru ve etkin bir şekilde kullanılmasına da yardımcı olur.



Veri Yol Haritası (Data Roadmap) Nasıl Oluşturulur?


Uluslararası alanda yapılan çalışmalar doğrultusunda DAMA organizasyonu veri yönetişimi standartlarını yansıtan bir kaynak olarak gösterilebilir. Özellikle DMBoK tarafından yayınlanmış olan veri yönetişim çerçevesi, kurumlara bir kaynak olarak gösterilmektedir. Doğuş Teknoloji olarak Veri yol haritası (data roadmap) çalışmalarında bu kaynağı referans aldık. Bunu farklı sektörler ve farklı büyüklükteki kurumlardaki deneyimlerimiz ile zenginleştirerek özgün veri yol haritası (data roadmap) çerçevemizi hazırladık. Kurumların yol haritalarını oluşturmak için de aşağıdaki süreci uyguluyoruz.



•Veri stratejisi belirlenir:


İlk aşamada veri yol haritası (data roadmap) oluşturmak için veri stratejisi ve hedefleri belirlenir. Veri stratejisi ve hedefleri, hangi iş hedefini destekleyeceği ve hangi iş hedefini desteklemeyeceğini belirleyecek şekilde olmalıdır.



•Veri kaynaklarınızı ve veri yetkinlikleri:


Veri stratejisinin belirlendikten sonra veri kaynakları analiz edilir. Verilerin kaynaklarında toplanan veri stratejik olarak değerli veriler olmalıdır. Verilerin kaliteli ve kullanılabilir olması için gereksinimler belirlenir.



•Veri teknolojileri ve altyapısı:


Veri stratejisini destekleyecek, analitik çalışmalara altyapı sağlayacak teknolojilerin yeterliliği analiz edilerek, gelecek hedeflerin gerçekleştirmesini sağlayacak veri mimarisi belirlenir.



•Analitik senaryolar:


Verinin kurum KPI larını ve hedeflerini gerçekleştirmesini sağlayacak, analitik senaryolar, örnek verilerin uzman veri bilimciler ve veri mimarları ile belirlenmesi sağlanır.



•Veri yönetişimi:


Verinin etkin ve güvenli bir şekilde kullanılması için gerekli olan operasyonel sürekliliğin sağlanacağı yapı tasarlanır.



•Veri yol haritası (data roadmap):


Hedeflerinizi, veri kaynaklarınızı, veri akışını ve veri işlemeyi planladıktan sonra, veri yol haritanızı bütüncül olarak oluşturulur.



Popüler Yazılar

slide-image
SEO Nedir? Kurumsal SEO Uzmanı Ne Yapar?

SEO, web sitenizi Google gibi arama motorlarında ilk sıralara çıkararak sitenize daha çok ziyaretçi çekmenizi sağlayabilir. Arama motoru optimizasyonu anlamına gelen SEO, bir siteyi veya sayfayı optimize ederek site trafiğini ve görünürlüğünü artırır. Arama motorlarındaki görünürlük oranı, o markanın iş ve müşteri çekme gücüyle doğrudan bağlantılıdır. Yani Google gibi arama motorlarında belirli bi

Detay

slide-image
Dijital İK Nedir? İnsan Kaynaklarında Dijital Dönüşüm

Dijital insan kaynakları uygulamaları nelerdir, insan kaynaklarında dijital dönüşüm örnekleri nelerdir, IK yönetiminde dijital süreçlerin faydaları nelerdir gibi sorularınızın yanıtlarını kapsayan faydalı bir içerik hazırladık.

Detay

slide-image
Çerez Yönetimi ve Çerez Politikası

Çerez nedir, çerez yönetimi nasıl sağlanır, çerez politikası ne işe yarar gibi pek çok sorunun cevabı web site sahipleri ve ziyaretçileri tarafından merak edilir. Çerezler (cookies), web sitelerinin ziyaretçilerinin bilgisayarlarında ve mobil cihazlarında sakladığı küçük metin dosyalarıdır.

Detay

slide-image
Chatbot Nedir, Chatbot Kullanım Alanları Nelerdir?

Chatbot nedir, chatbot kullanım alanları ve kurumsal chatbot uygulamaları nelerdir gibi sorularınıza yanıt bulabileceğiniz faydalı bir içerik hazırladık.Chatbot, insan konuşmasını kopyalamak için metin veya ses etkileşimlerini kullanan bir yazılım ya da bilgisayar programıdır.

Detay

slide-image
RPA Nedir, RPA Hizmetinin Faydaları Nelerdir?

RPA nedir, RPA faydaları nelerdir ve RPA hizmeti hangi sektörlere uygundur gibi soruların yanıtlarını içeriğimizde bulacaksınız. Otomasyon sistemlerinin sağladığı kolaylıklar; RPA teknolojisine yönelik ilgiyi arttırmıştır.

Detay